Työ Vinkkejä vuorotyössä jaksamiseen?

asiavirhe

kelohonka
Reaktioarvo
56
Teen tosiaan nyt elämäni ensimmäistä kertaa epäsäännöllisillä työajoilla töitä varastolla. Työ itsessään on jo raskasta kaikessa fyysisyydessään, mutta oma sisäisen kelloni ehdottomuus tekee siitä vielä pahempaa. Minulla on ollut lapsesta asti vahva unirytmi välillä 23-8. Tämä rytmi voi tarvittaessa tuosta lyhytaikaisesti suuntaan tai toiseen heittää muutamalla tunnilla, mutta en kykene tottumaan muunlaiseen rytmiin vaikka yritän. Minulla on ollut nyt kolmisen viikkoa aamuvuoroja (6-14) ja tämän viikon jälkeen vaihtuu iltaan (16-24), jonka jälkeen taas aamuun heinäkuun puolenvälin jälkeen. Aamuvuoroon herääminen tuntuu kamalalta yhä edelleen vaikka olen tehnyt sitä jo pari viikkoa, iltavuoro taas menee vähän pitkäksi. Nukun melatoniinilla tällä hetkellä melko hyvin 21-5, mutta olen päivä päivältä väsyneempi kun rytmi on väärä ja vapaapäivinä nukun ihan miten sattuu.

Onko siis kellään mitään konsteja millä saisin helpotettua tätä itselleni, etenkin sitten kun vuoro vaihtuu taas illasta aamuun? En viitsisi alkaa narisemaan ja pyytämään vaihtoa päivävuoroonkaan (10-18) kun olen vasta taloon tullut ja määräaikaisessa työsuhteessa, vaikka kyseinen vuoro olisikin ehkä omaan rytmiini kaikkein sopivin.

Skeletor

Tsemp-tsämp
Reaktioarvo
8,890
Unilääkkeet. Itsellä niiden haittapuoli on darrainen fiilis herättyä ja lievä sekavuus, jos ei saa nukuttua tarpeeksi, mutta lääkkeiden käyttö on helppo todistaa puhaltamalla alkometriin.

asiavirhe

kelohonka
Reaktioarvo
56
Unilääkkeet. Itsellä niiden haittapuoli on darrainen fiilis herättyä ja lievä sekavuus, jos ei saa nukuttua tarpeeksi, mutta lääkkeiden käyttö on helppo todistaa puhaltamalla alkometriin.
Käsikauppamelatoniinilla on menty juu ja vahvempiin tarttis reseptin. Jotain vanhaa ketipinoria ajalta hulluus on ehkä jossain kaapissa vielä avaamattomana mutta en tiedä onko siitäkin jo päiväys ummessa

Skeletor

Tsemp-tsämp
Reaktioarvo
8,890
Käsikauppamelatoniinilla on menty juu ja vahvempiin tarttis reseptin. Jotain vanhaa ketipinoria ajalta hulluus on ehkä jossain kaapissa vielä avaamattomana mutta en tiedä onko siitäkin jo päiväys ummessa
Mirtsapiiniä saa arvauskeskuslääkäreiltä helposti, sanoo vaan että melarestit ei auta, ulkoilu ei auta, ei auta mikään.

Kirjoita vastaus...
Ylös Pohja